論文/Academic Papers

【論文 / Academic Papers】

     30) Agawa, T., Bennett, P. A., Hashimoto, T., Mynard, J., Shelton-Strong, S. J., & Yarwood, A. (2023). Self-determination theory: Research and practice for language educators. In P. Ferguson, B. Lacy, & R. Derrah (Eds.), Learning from Students, Educating Teachers—Research and Practice. JALT. https://doi.org/10.37546/JALTPCP2022-12 

     29) 小泉 利恵・阿川 敏恵・高橋 閑 (2023) 英語4技能テストのスコアレポートを用いた学習の有用性―大学生の反応から『言語教育研究』, 15, 21-43. 

     28) 阿川敏恵・山本達也・鈴木直喜・辰巳頼子 (2023). 英語教育と地球市民学の融合—英語教育学教員と地球市民学教員の協働によるCLIL教科書開発 —『清泉女子大学紀要』, 70, 195-212.    seisenbulletin70agawa.pdf   (1.33MB)      

27)Koizumi, R., Agawa, T., Asano, K., & In'nami, Y. (2022). Skill profiles of Japanese English learners and reasons for uneven patterns. Language Testing in Asia, 12(53), 1–34. https://doi.org/10.1186/s40468-022-00203-3

     26) 小泉利恵・阿川敏恵 (2022). 1年生向け共通英語科目 Seisen Studies in English に対する学生・教員の反応『言語教育研究』, 14, 117-136.

  25) 阿川敏恵 (2021). 英語eラーニングプログラムの運営と成果—学修状況と英語学習動機づけ—.『言語教育研究』, 13, 1-29.

  24) 阿川敏恵 (2021). 英語学習の動機づけと教師による励まし・フィードバックの関係—先行研究に基づいて—『大阪大学大学院言語文化共同研究プロジェクト2020:応用言語学における理論と実践—研究と教育を通して—』, 31-41.

     23) Agawa, T. (2020). A Qualitative Examination of Relatedness Needs in Japanese EFL Classrooms and Task Motivation. Journal for Psychology of Language Learning, 2, 6-25.
https://www.iapll.com/volume-2-june-2020 

     22) Agawa, T., & Nealy, M. (2019). Preparing EFL medical undergraduates for future studies and practices: The establishment and implementation of a medical word list. 『言語教育研究』, 11, 85-119.

     21) Ochiai, E., Yamahara, E., Kobayashi, S., & Agawa, T. (2018). How does music influence athletes’ motivation? 『順天堂醫事雑誌』, 64 (2), 105-107.

     20) Agawa, T., & Takeuchi, O. (2017). Pedagogical intervention to enhance self-determined forms of L2 motivation: Applying self-determination theory in the Japanese university EFL context. Language Education & Technology, 54, 135-166. 

    19) Agawa, T., & Takeuchi, O. (2017). Examining the validation of a newly developed motivation questionnaire: Applying self-determination theory in the Japanese university EFL context. The Japan Association of College English Teachers (JACET) Journal, 61, 1-21.

     18) Koizumi, R., In'nami, Y., Asano, K., & Agawa, T. (2016). Validity evidence of Criterion® for assessing L2 writing proficiency in a Japanese university context. Language Testing in Asia, 6(5), 1–26.

     17) Agawa, T., & Takeuchi, O. (2016). A new questionnaire to assess Japanese EFL learners' motivation: Development and validation. ARELE (Annual Review of English Language Education in Japan), 27, 1-16. 

     16) Agawa, T., & Takeuchi, O. (2016). Validating Self-Determination Theory in the Japanese EFL context: Relationship between innate needs and motivation. Asian EFL Journal Quarterly, 18, 7-33. 

     15) Agawa, T., & Takeuchi, O. (2016). Re-examination of psychological needs and L2 motivation of Japanese EFL learners: An interview study. Asian EFL Journal Professional Teaching Articles, 89, 74-98.

     14) Koizumi, R., In'nami, Y., Azuma, J. Asano, K., Agawa, T., & Eberl, D. (2015). Assessing L2 proficiency growth: Considering regression to the mean and the standard error of difference. Shiken19(1), 3-15.

     13) Agawa, T., & Ueda, M. (2013). How Japanese students perceive demotivation toward English study and overcome such feelingsThe Japan Association of College English Teachers (JACET) Journal, 56, 1-18.

     12) Agawa, T. (2013). Cooperative and collaborative learning: Definitions and applications in Japanese universities. 『恵泉女学園大学紀要』, 25, 93-110.

     11) 阿川敏恵 (2012). 「デジタル・ストーリーテリングを使用した大学生の協同的英語学習 —学習者の動機づけに注目して—」The Language Teacher, 36(1), 11-16. 

     10) 植田麻実・阿川敏恵 (2011). 「英語学習に対する動機減退の克服—日本人大学生への調査から—」文部省科学研究費補助金研究成果報告書 『リメディアルの視点から―大学生の英語学習意欲減退調査と学習者自律へのニーズ分析―』(代表:植田麻実、課題番号: 20520529), 32-48.

     9) 阿川敏恵 他8名 (2011).「大学生の英語学習における動機減退要因の予備調査」The Language Teacher, 35 (1), 11-16. 

     8) 阿川敏恵 (2009). 「マルチメディア・テクノロジー利用の英語教育-日本の紹介-」『青山学院大学総合研究所 eラーニング人材育成研究センター(eLPCO) 研究叢書』,  4 (3), 5-23.

     7) 阿川敏恵 (2009). 「学習者中心型の資格試験対策講座―協同的話し合いの学習効果と学習者の反応―」『恵泉女学園大学紀要』, 21, 223-240.

     6) 阿川敏恵 (2008). 「学習者中心型の資格試験対策講座―グループワーク導入の提案―」『恵泉女学園大学紀要』, 20, 293-311.

     5) Fujioka, K., & Agawa, T. (2007). Motivating learners through special activities in a study abroad program。JALT2006 Conference Proceedings, 918-930. 

     4) 阿川敏恵 (2007). 「協同学習を用いた大学授業―自律した学習者の育成を目指して―」恵泉女学園大学紀要』, 19, 45-64

     3) Sano, F. 他19名 (2005). Japanese university students' receptive pragmatic competence. JACET Bulletin, 40,117-133.

     2)  Agawa, T. (2004). Differences in input and learners' comprehensionJALT2003 Conference Proceedings112-118.

     1)  Agawa, T. (2002). Supplementary grammar-focused activities for a company English courseThe ETJ Journal3, 7-10.